Jaką średnią prędkość osiąga amator na rowerze szosowym?

Jaką średnią prędkość osiąga amator na rowerze szosowym? Dwa dni temu pisałem o przejechaniu mojej ulubionej trasy z dobrą średnią prędkością. Zapowiedziałem, że spróbuję poprawić osiągniętą prędkość za dwa dni. Ta próba wypadła dzisiaj. Chciałem na pierwszym 21 kilometrowym odcinku przekroczyć 33 km/h, ale jednak nie udało się. Poprzednio było to 32,3 km/h, a dziś tylko nieznacznie lepiej, bo 32,6 km/h. Ale za to średnia na całej trasie (ok. 35 km) również została poprawiona o dwie dziesiąte i wyniosła 31,1 km/h. Mogło być jeszcze lepiej jeśli chodzi o całą trasę, ale nie chciałem się aż tak katować. Mam wrażenie, że jednak nie dawałem z siebie wszystkiego jadąc na tym pierwszym odcinku. Przyznaję, że podjazdy na tej trasie dają się we znaki, a prędkość momentami spadała mi do 25 km/h. Maksymalna prędkość na trasie podczas zjazdu to około 55 km/h.
A od Supraśla jechałem sobie spokojnie w okolicach 25 – 31 km/h. Na podjeździe przed Ogrodniczkami wyprzedził mnie chłopaczek na góralu i nawet dobrze ciągnął pod górkę z prędkością 25 – 27 km/h. Zwykle sam jadę tam równym, spokojnym tempem około 21 – 23 km/h. Odskoczyć mi nie dał rady, a na zjeździe jakby mu prąd odcięło, więc wyprzedziłem go i dalej pognałem sam.

Pamiętając jaką prędkość średnią osiągali zawodnicy Masters (zaawansowani amatorzy) na wyścigu, w którym brałem kiedyś udział, uważam, że przy treningu dałoby się do takich wyników zbliżyć. Chodzi mi o średnią prędkość w okolicach 37 – 38 km/h. Trzeba tu zauważyć, że trasa tamtego wyścigu w kilkudziesięciu procentach pokrywa się z tą, którą jechałem dzisiaj. Wychodzi więc na to, że daleka jeszcze droga przede mną. Przypuszczam, że samotna jazda na tym odcinku już ze średnią prędkością około 35 km/h pozwoli myśleć o spokojnym wyciągnięciu 37 km/h jadąc w zwartej grupie kolarzy. Trzeba tu też dodać czynnik motywujący jaki występuje na wyścigach, a więc adrenalina rywalizacji co pozwala jechać szybciej niż na normalnym treningu.

A zawodowy kolarz pewnie wyciągnąłby na takiej trasie spokojnie średnią powyżej 42 km/h.

Skomentuj

