Jak zacząć biegać

Kilka słów o tym jak zacząć biegać.

Moje bieganie zacząłem w ten sposób, że wymyśliłem, że wezmę udział w warszawskim Biegu Niepodległości na 10 km. To było 3, 4 lata temu. Zacząłem przygotowywać się jakieś 2 miesiące przed startem i to wystarczyło, aby pobiec w miarę przyzwoicie. Na początku nie było łatwo, bo musiałem robić przerwy zmieniając bieg na szybki chód. Nie ma w tym nic złego, to normalne na początku. Później, ku swojemu zdumieniu, odkryłem, że gdy biegnę i mam już ochotę się zatrzymać to jestem w stanie zmusić się, by tego nie robić wcale. Po prostu trzeba przyjąć odpowiednie tempo. Jeśli biegniesz i czujesz, że musisz przejść do chodu to zmniejszasz jeszcze bardziej tempo biegu. I wtedy odkrywasz, że przebiegłeś 5 km bez spacerowania. Nie wiem po ilu treningach Tobie uda się tak biegać, ale jeśli masz szczupłą sylwetkę to powinno być dobrze.

Jeśli chodzi o bieganie to nawet lepiej jest nie mieszkać w centrum miasta, tylko gdzieś dalej, gdzie można zahaczyć o jakąś drogę polną czy prowadzącą przez las. Z drugiej strony trzeba jednak bardziej uważać na nierówności terenu niż biegając po mieście.

Na początek przeplatanie biegu chodem może być niezbędne. Lepiej na początku się nie przeforsować. Przed i po biegu warto też robić krótkie rozciąganie. Coś w stylu ćwiczeń jakie robiło się na wuefie w szkole. Np. siedzi się na podłodze i wykonuje skłony tułowia do nóg (to ćwiczenie, gdzie sięga się dłońmi do stóp) lub na stojąco, gdzie jedną nogę podciągasz jak najbliżej pośladka (w zasadzie to dotykasz go stopą, przytrzymując ją ręką i lekko dociskając, czując w tym momencie napięcie mięśni przednich uda) i tak na zmianę kilka razy. Przysiadów przed bieganiem się nie robi.
Strój do biegania to można dobrać wedle upodobania, ale buty lepiej kupić specjalne z tzw. amortyzacją, dostępne w sklepach sportowych. Wyglądają jak normalne adidasy, ale mają inną podeszwę. Jak założysz je w sklepie i poskoczysz to czuć różnicę, bardziej miękko się ląduje, co znacznie odciąża stawy kolanowe.

Skomentuj

